Personlig assistans

har idag tänkt mycket på ömamtidigt vara bered kunna tyda de oskriva reglerna ... och då menar jag inte de hära "ajjabajja" reglerna Utan de sociala oskriva regler.. 
att man inte påminner brukaren om dess svagheter utan bara gör de.. 
att man inte frågar tex ska vi byta kallingar om man ser att de behövs utan att man bara gör de.. man bara säger Jag tar ett par nya.. Att  när man tvättar ner till inte gör de till någon grej utan de gör man bara.. De räcker med känslan om att behöva hjälp man behöver inte bli påmind..
De heter just personig assistans just för att de blir vädligt personligt.. 
 
Jag vill att de som jobbar som ass här i familjen ska känna att de är just en del av oss.. vi skulle inte klara oss utan dem..
jag vill att de ska förstå hur värdefulla de är
Att de är inget lätt..
 
vi tillhör de lyckligt lotttade som inte har haft stor omsättning på assar.. de vi har de har stannat länge och jag hoppas att de gör de för att de trivs.. 
jag försker uppmutra och ge beröm jag kämpar för att de ska får så bra lön och ger de bonusar så fort de går..
jag älskar dagar när jag kommer hem och jag ser att Lucas är glad att han har de bra och när har frågar efter sina assar
Jag blir varm i hjärtat när de tänker på lucas och kommer med förslag på saker att hitta på på ledia dagar..
och jag blir varm i hela kroppen över att den ända ass som slutat fortfarande har kontakt med både mig och lucas..
 
De assar som jobbar här hemma är väldigt duktiga.. de är sociala och de har förmågan att känna efter och de vill lucas bästa.. de kan de dära med att ge lucas tid till de han kan och hjälp med de han inte kan..
de hjälper honom att planera sin dag och att lucas själv får anvädna sin hjärna till att tänka med..
de kan de dära med att vara synliga samtidigt osynliga.. 
vi kan skratta busa skoja och prata allvar.. de är fantastiska..
 
nu ska lucas in i sin tonår och pubartet med allt vad de innebär.. o jag hoppas att assarna följer honom i detta.. frågor svar och tester av gränser..
och de är just testen av gränser som blir krux för lucas.. jag menar att han måste få bli tonårsarg tex.. rulla in på rummet smälla dörren för att 5 minuter senare behöva gå på toa..
Han ska kunna vilja "springa" hemmifrån och där ska kanske assen då hjälpa honom med att byta rulle eller hålla upp dörren.. han måste för göra de han behöver..
Han ska inte känna att han har två eller tre mammor..
 
tänk kan ska prova på att dricka och han ska bli kär.. han ska pussa tjejer och bjuda dom på bio..
allt detta i en blandnad kompot av mamma assar och rullis..
och o detta finns ingen manuall att följa.. i detta finns ingen färdigt väg 
den får vi jag lucas och assarna göra själva..och jag ser fram emot detta..
 
jag tror assarna här hemma klarar detta hur bra som helst.. de är unga killar som nyss varit där.. som kan köra med lucas på stan med nervevade rutor på bilen och musiken på högt ljud.. 
kolla på brudrana på stan 
de är sånt man inte kan göra med mamma..
de är sånt man inte vill visa mamma
de är sånt mamma vet men inte får låssas om att man vet..
precis som ett par ner kissade kallingar... jag ser de men säger inget... dom byts och sen är vi redo för ett nytt äventyr..
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0