Förhandling

Hela livet.. eller oo alla fall stora delar av livet så förhandlar man.. man spelar sina kort väl fär att få maximal vinning.. att man får ut de mesta av de bästa..
Även barn förhandlar... de är allt ifrån "måste jag lägga mig nu.. snart om en stund och mm vänta" man förhandlar isg till mer data tid mer veckopeng mer ute tid ..
och som mamma så hänger man med i förhandlingen. vissa saker blev totalt oförhandlingsbart och så är de bara..
För ett par dagar sedan frågade min 20åring här hemma om hon fick låna pengar av mig,, hennes va slut och hon ville åka med några pengar till bakken.. Eftersom jag tycker att party och fest är extra i livet så tycker jag att de är ingen man behöver låna pengar till.. har man inga så har man inga då får man stanna hemma.. så är de för vuxen som för barn.. 
lite dämpad över att missa detta och lite bitter över att hennes lön redan är slut har hon inte sagt något mera utan hon har nog insett att utan pengar kommer man inte så långt och att de gäller att proiritera,,
 
I går hörde jag henne när hon i telefon sa att hon inte kunde följa med för hon va typ pank.. och då tänkte jag.. jag förhandlar..hon vill ha något av mig.. vad kan hon hjälpa mig med.. Jo hon kan strstäda huset... Nu tycker ju jag att man ska kunna hjälpa till hemma utan betalning och de gör hon.. men nu handlade detta om lite mera än några kronor.. så vi inledde en förhandling,, efter som jag då inte tycker att man ska låna pengar till party så jo om hon städade s¨å fick hon låna av mig.. hon fick en del av den summan hon behövde i "betalning" och resten som ett lån-- som hon ska betala tillbax när hennes län kommer.. 
 
och idag har hon fejat här.. hon har dammat plockar städat golv toa rensat kattlåda och hon har varit på glatt humör.. jag tror att hon i denna förhandling ändå fick en juste deal.. hon kommer kunna åka med sina kompsiar till bakken.. hon kommer få betala tillbax en del.. OCH hon har hjälp mamman hennes med en stor sak som att städa.
 
jag vet att många kommer tycka detta är fel.. men jag har valt att göra så här och sophie är nöjd.. tror oxå att känslan av att vara behövd måste finnas i en 20 åring och hon såg idag att mamman va trött och sleten och behövde sin dotter idag.. på fredag behöver dottern lite pengar och de ger mamman henne...
en förhandling som vi bägge ändå tjänade på..
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0